Znak doby 2.
18.10.2004
,
Vašák Jiří
,
39845
Zdá se, že moje hlasité přemýšlení příčinách a průvodních jevech celkového úpadku zájmu o tradiční country tance v Českých zemích na počátku 21.století zastihlo v podobném rozpoložení i řadu dalších osob…
Je jen příznačné, že se z Čech ozvaly hlasy znějící na souhlas a stavějící se na odpor k line dance, ze Slovenska je naopak hlas opačný a pragmaticky využívající zájem o line dance jako jednu z posledních možností jak vůbec přitáhnout ke country i současnou mladou generací… A má bohužel pravdu!
Zrovna minulý týden jsem musel zrušit všechny tři pokusy spustit v Praze krátké kurzy „Country dancing pro každého“. PR články s fotografiemi, zaplacená inzerce, rozšířeno mezi cca 140-150.000 čtenářů přilákalo celkem o s m zájemců ve věku 35-50let…
Podívám-li se na internetové stránky švédské line dance skupiny kterou vede známá Zuzana Cort (návštěvníci Amerických týdnů na Šiklově mlýně ji dobře znají) vidím několik line dance kurzů denně(!) 5x týdně!
Chceme se mi říci, přežije country tancování v Čechách rok 2010? (A tím nemyslím clogging a soutěžní skupiny!)
V knize Evy Kröschlové Dobové tance 16. až 19.století se na straně 92, v kapitole Kontratance 19.století píše:
Nové století je charakterizováno postupným rozvojem valčíku, polky, mazurky a dalších národních společenských tanců. Jejich vpádem se tanec změnil v opojné víření objímajících se dvojic. Po roce 1830 se z kontratanců pomalu stala odpočinková společenská záležitost. Koncem století mládež čtverylkou tak pohrdala, že se stalo módou chodit při ní dokonce mimo takt a bez respektování hudebních frází.
Týkalo se to i amerického square dancingu?
Ano, koncem století zájem o tyto tance postupně opadl a následovalo více než 30-40let spánku…(nepočítáme-li taneční reje appalačských horalů…které zaznamenal např.Cecil Sharp v roce 1917, celý u vytržení nad tím, že to, co má být už v muzeu, se zde vesele tančí a žije…)
Ano, našla se řada Buditelů, kteří chtěli vrátit a obnovit zašlou slávu společenských square dance jako např.Henry Ford (ano, ten známý automob.milionář a továrník) a jeho osobní taneční mistr Benjamin Lovett. V roce 1920 vydali knihu Good morning! zachycující společenskou taneční etiketu, popis tanců do všech detailů, včetně úhlu v jakém musí být tanečník žádající dámu o tanec, předkloněn…. Vše to bylo staré, strnulé, zapšklé… a staromódní.
Až mladý, dynamický a energický učitel z Cheyenské horské školy v Coloradu – Mr.Loyd Shaw – sestavil skupinu mladých studentů a s tanečním pásmem ve stylu tancujících kovbojů posadil Ameriku na zadek. Svou knihu v roce 1938 nazval Cowboy dancing.
Všichni najednou chtěli tančit square dance!
A tak začal celoamerický, novodobý boom square dancingu. Tančili ho mladí lidé a na hudbu, která byla živá a mladá…
Čeká něco podobného i naši malou komunitu country tanečníků?
(na závěr chci případným odborným kritikům říci, že se vědomě dopouštím jistého zobecnění a nadsázky a pochopitelně vím, že společenské tance a čtverylky se tančili v folklorních klubech Nové Anglie, zapadlých údolích Appalačských hor a lidových školách umění v USA i v době mnou zmiňovaného „spánku“, tj doby přelomu a začátku 20 století. Ale mě jde o celospolečenskou atmosféru a vztah celé mladé generace k tomuto tanečnímu i životnímu stylu. Stejně jako nyní u nás ke slovíčku COUNTRY)
P.S. Doporučuji - přijďte se podívat na Martina Žáka a Dvoranu s Bobem Pumprem 4.11. do KD Mlejn! To je jedna z možností! To je opravdové country!
|