ikona Google Plus ikona Facebook ikona Youtube ikona Instagram



Jmeniny
Dnes je 23.04.2024
Svátek má Vojtěch

Odběr novinek emailem:
Email:



Jeffova odpověď na kritiku Šiklova mlýna během Amerického týdne

08.08.2007 Vašák Jiří 46801
obrázek v článku Rád bych jako dlouholetý pořadatel Amerického týdne reagoval na kritiku, která zazněla v článku paní nebo slečny Malcové z Budišova nad Budišovkou.
K bodu č.1. - WC a sociální zařízení, sprchy na Šiklově mlýně

Ano, pisatelka má zřejmě pravdu, pro lidi ubytované v kempu jsou podmínky asi stále nevyhovující. Já sám to ale nemám šanci ovlivnit. Váš dopis panu Šiklovi ale rozhodně pošlu a třeba se Vám ozve sám.

K bodu č.2. - tancování

Americký týden vznikl v roce 1990 čistě pro lidi z tanečních country skupin, kteří se chtěli naučit moderní Square Dance. Kromě tancování byla na programu ještě výuka angličtiny a výuka jízdy na koních. Proto to byl Americký týden! Uspořádali jsme jej na farmě Hubenov za Plzní, kde měl pražský Hucul club ustájeno na zimu svých cca 50 huculských koní. V té době vrcholil zájem o moderní square dancing mezi československými tanečními skupinami. Všichni jsme spali ve stanech, tancovalo se na udupané louce nebo v rybníce a po dvouhodinové vyjížďce na koních do lesů bylo tancování více než příjemné. Tenkrát se ještě square dance tancoval. Tenkrát ho ještě tancovali mladí lidé, kteří uměli polku a valčík, kteří slyšeli hudbu a callera a jejichž cílem bylo se pobavit a nikoliv plnit jen povely. Byla radost takovým lidem callerovat!
V roce 1995 jsme se přesunuli do Šiklova mlýna. Vrátil jsem se opět ke country tancům a především jsem si hleděl své Caramelly a jejího cloggingu. Navštívili jsme USA, byli jsme pozváni do appalačské Síně slávy cloggingu, pořádali jsme v Praze Euroclog 95 a 96 a začali se prosazovat na country festivalech v Evropě. Libor Šikl v té době v podstatě začínal a "mých" 70 či 120 tanečníků, kteří u něho prožili, propili a projedli týden, bylo pro něj v té době učiněným požehnáním. Podmínky byly zhruba stejné. Spalo se ve stanech, mylo se v Bobrůvce či v Lázních a na záchod se chodilo do onoho domečku před saloonem. Návštěvníci přes den téměř nebyli a my jsme měli pocit, že je celé městečko jen pro nás. Tenkrát to tam bylo velmi westernové. Žádné automaty, žádná hračky, žádná diskotéka. Jen starý dobrý poctivý bar U hrobníka. Tancovalo se jenom country a clogging a já občas square dance. Snažili jsme se i sami být ve westernovém stylu, v době Divokého Západu.
Roky 1996 a 1997 byli z tohoto pohledu nejlepší a také Caramella mi zdůrazňuje že proto nejezdí na současný Šiklt, protože zažila právě tuto dobu...
V roce 1998 poprvé přijeli němečtí tanečníci se svým Line Dance. Pamatuji si jako teď, když prvně pustili své Rednex a seřadili se do čtverce. A pak seděli v potoce před salonem a pili pivo... Víte paní Malcová, já jsem je bral jako nutné zlo. Když jsme se dívali s Medvědem na to jak tancují, co tancují a jak postupně ohlupují i další účastníky "našeho" kurzu, tak jsme si říkali, že kdyby tohle viděl Jasan Bonuš, tak nás zastřelí.
Víte, Jasan Bonuš měl estetické požadavky na tanec, vzhled tanečníků a jejich taneční projev, byť to byla "jenom" čtverylka. A já se cítím být jeho žák. A proto nám velmi vadilo, jak němečtí "lektoři" a "tanečníci" k tanci přistupují. (Chápu, že když někdo nic jiného nezažil, že se mu může line dance i líbit. Nakonec, jeho celosvětová obliba o něčem svědčí.)

Takže kvůli tomu, a i díky jazykové bariéře a jiné mentalitě německých tanečníků, jsme je nikdy nechtěl oficielně zařadit do programu. Byla tu ale, v letech 1998,1999 a 2000, ze Švédska Zuzana Cort, což bylo dost jiné kafe. V roce 2001 tu byli francouzští tanečníci a lektoři což je také o několik tříd výše. Ale němečtí tanečníci byli vytrvalí a jezdili vždycky, nadšeně a za čas pochopili moje pravidla hry a respektovali námi vymezený čas pro line dance. V letech 2000 až 2004 přišli nejlepší roky HIS festivalu. Kolem 200 tanečníků, spousta tanečních skupin, irský step, clogging, sobotní večerní show. A stále jsme nezvedali vstupné, resp.účastnický poplatek!
V roce 2005 došlo ke zlomu, firma HIS změnila marketing, vyhodila některé lidi z managementu a já jsem musel začít šetřit. Na propagaci, na poštovném, na plakátech, cestovném, honorářích. Pan Šikl myslel jen na Slovensko a podmínky se nezlepšovaly. Z Blažkova se clogging stáhnul do rodeové areny a v době deště dokonce na koberec v pensionu. Přestali jezdit tanečníci a začali přijíždět rekreanti, starší lidé, osamělé dámy toužící po seznámení, nebo namyšlená nemehla.
Možnosti našeho callerování se zmenšili, a nešťastný Medvěd si za celý týden nezacalleroval ani Mainstream. Ale je tu od toho, aby učil ty , co si to zaplatí a tak se musí řídit podle schopností tanečníků co jsou v kurzu. Pokud si některá (jedna) skupina square dance před svým stanem, a v době Amerického týdne, tančí sama pro sebe full Basic tak na tom jistě není nic špatného. Pokud si ale pobyt na Americkém týdnu nezaplatila a dává ostentativně najevo že si konečně někdo na Americkém týdnu zatancoval, věřte, že to Medvěda velmi potěší.... i tím, že tam ještě pozvou lidi z našeho kurzu aby si taky konečně zatancovali, vytvářejí velmi nedobrou atmosféru. Ale to asi oni chtějí a je to asi v jejich povaze ....
Já jako pořadatele, který platí provizi za pronájem Šiklova mlýna, zvukové aparatury, propagaci, pohár, lektory, jejich ubytování a stravu a vše jen z toho, co zaplatí kurzisté, velmi "potěší", že se na Americkém týdnu schází tanečníci, kteří si zaplatí vychytrale jen pobyt v městečku a pak si před svým stanem vesele tancují. Stejně tak němečtí tanečníci (či někteří vyčuraní češští tanečníci) nechtějí platit za Americký týden, že tančí jen svoje line dance... Říkal jsem jim, fajn, neplaťte, ale přijeďte si jindy! Ale že se na celý týden sjíždějí lidé právě pro jeho atmosféru, kterou dělají taneční skupiny, ale i ty "opovrhované" country tance, o tom nějak slyšet nechtěli... A tak jsem letos německým tanečníkům napsal větší dopis (který jsem si nechal přeložit) kde jsem jim napsal, že mi už nic platit nemusí, ať si zaplatí jen pobyt v městečku....
(Tak se i stalo, ale Libor Šikl se i přesto o tyto peníze se mnou rozdělil, což oceňuji)

Němečtí tanečnící nikdy nechyběli za uplynulých devět let (a často přijížděli již v pátek večer přestože Americký týden začíná pravidelně až v neděli večer) a tak jsem s jejich účastí počítal automaticky. V neděli nepřijeli. My s Medvědem jsme byli jen rádi. Byl večer klid, jako za starých časů. Když za námi přišli tanečníci ze Slovenska, jestli si můžou večer pustit svoje line dance, nijak jsme jim nebránili. Ale abych jim kvůli tomu vracel hned kurzovné??!! Za celý týden? Oni žádnou takovou požadavku nemali...
V pondělí je na městečku volný den a tak jsme měli hodně času. Byly ale ty horka a tak jsme po dopoledním tradičním country, dali odpolední tancování až na 17.00. V poledne přišli zástupci nějaké české skupiny a jestli budou večer line dance. Věřil jsem, že němečtí tanečníci přijedou, měl jsem už hlášeny dva jejich karavany v kempu a v záloze byl ještě Medvěd nebo ona line dance skupina ze Slovenska a tak jsem neviděl z hlediska pořadatele zásadní problém. Ona skupina však ano. Neustále chtěla se mnou řešit, kdy přijedou, jak to že jsou napsáni v programu a že stejně němečtí tanečníci nic nového nepřinášejí..... a jak je z výše napsaného patrné, tohle je mi srdečně jedno.

Po večerním tancování country a square dance nastoupila už automaticky ona slovenská taneční skupina a učila skoro hodinu jeden line dance, který se mi k o n e č n ě líbil! Měl nápad, šel s hudbou, měl šmrnc. Skvělé. Nebyl problém.
A v úterý dopoledne už němečtí tanečníci stavěli na svém místě svojí aparaturu a tancovalo se od 18.00 do 20.00 a od 22.00 do 24.00 line dance, tak jako každý rok.
I ve středu, i ve čtvrtek, i v pátek, i v sobotu.
To už ale pisatelka, jak jsem pochopil, měla od pondělí vrácené kurzovné....a jistě si za něj celý týden dobře pobavila)):-
Víte, píšu to zde proto, protože někteří lidé, kteří asi nikdy nic s lidmi neorganizovali, si asi nedokáží představit ty desítky drobných problémů které právě tyto akce s sebou přinášejí. A tak jsou hrozně kritičtí, neustále s něčím nespokojení a v podstatě kazí náladu i lidem okolo....

No ale teď vážně.
Mě zajímá Americký týden a HIS festival z hlediska tanečníků a cloggingu. (Country a square to je jen zábava. A line dance je jen spartakiáda, pokud to ovšem není předtančení od Black and White nebo Calipsa)

Libor Šikl udělal letos velký skok, který pisatelka pochopitelně opominula. Zakoupil skvělé podium pro clogging i se střechou (stan) velikosti 15x40metrů. A to bylo k dispozici od úterý. Souhlasil, že účastníci HIS festivalu nemusí platit žádný poplatek. A s německými tanečníky se dohodl na paušální ceně se slevou.

A pro příští rok je ochoten jít ještě dál. Spolu se mnou a Vladem Grežem uspořádat "Americký Cloggerský Týden" zakončený festivalem. A vybraným špičkovým tanečním skupinám, což by mohli být např.vítězové soutěží na Slovensku typu Loděnica, Stúpavský širák, Country bál na Dunaji a v Čechách třeba Ryengle nebo Stodola, by hradil i ubytování a stravu!

A workshopů na clogging by mohlo probíhat v jednom čase i víc, podle stupně obtížnosti a podle schopností lektorů. Třeba 3-4 na různých místech v Městečku. Účast lektorů typu Tereza či Anna Bachová, Honzové Pumpr nebo Kudláček, Hanka Imrichová nebo Jarka Vašáková..... to by už snad mohl být tahák pro skupiny a jejich přípravky, aby se zúčastnily celého týdne. Mohla by to být taková pěkná seznamovací generálka na Euroclog 3, který pomalu chystáme v září příštího roku v Praze.
Jeho hlavní hvězdou bude jeden z nejlepších světových instruktorů cloggingu - STEVE SMITH - z Kentucky.

Jde teď vlastně jen o to jedno..........zorganizovat to, domluvit to, sehnat na to sponzory a postavit už konečně pořádné záchody a sprchy v kempu. Howgh. Jeff



Komentáře u článku : tento článek je zatím bez komentáře. Změnit to můžete odkazem níže.









Copyright 2013-2018 Kulturní spolek Ryengle, Štefan Švestka
Uživatelská sekce:
Jméno:
Heslo:



Fotogalerie u článku